Agderpokalen

Agderpokalen 2019

Dato: 24. mars 2019 Sted: Grimstad Gymnaster: Sondre Rose (Klasse I), Bendik Grunde (Klasse I) og Elias Pfaff (Rekrutt) Trenere: Asbjørn Rose og Arild Pfaff.

For 3. helga på rad stilte vi i sekskamp. Denne søndagen var det Agderpokalen som i flere år er blitt arrangert av Grimstad TF. Den mest lokale av våre konkurranser.

Det stilte i alt 14 gutter i konkurransen, 11 rekrutter og tre i klasse I. Elias turner i år i rekrutt og Sondre og Bendik i Klasse I. Våre konkurrenter var fra Mandal (5 stk) og Kristiansand (6 stk).

Elias turner andre året i rekruttklassen. Av de åtte utøverne i klassen turnet Elias til 4. plass i sekskampen. Denne gangen slått av de tre Kristiansandturnerne Kristian E. Mikaelsen, Lucas A. Nilsen og Ivan Maltsev. Elias turnet til 69,4 poeng. Han hadde to klikk i svingstang denne gangen og ett i bøyle som drar godt ned i totalen. I enkeltapparater ble det sølv i ringer, hopp og skranke.

Sondre og Bendik turnet selvvalgte øvelser som de skal gjøre nå som de har tatt steget opp i klasseturn pga alder. For hver konkurranse blir vi tryggere på øvelsene som lever hele veien – og vil fortsette å gjøre det. Det gjøres stadig små justeringer etter at vi gjør våre erfaringer, får råd fra andre trenere og dommere, og ikke minst behersker nye momenter.

Det er et krav at øvelsene har minst 7, godkjente momenter. Hverken Sondre eller Bendik har nok momenter inne enda, til å få fullverdige øvelser i alle apparatene, men vi nærmer seg for hver konkurranse. Bra turning innenfor øvelsene som er valgt, men vi trener for å heve utgangskarakterene på øvelsene fremover.

I klasse I var det Bendik og Sondre fra ATF og Brian Rugland fra Kristiansand. Brian vant alle apparatene mens Sondre og Bendik byttet på 2. og 3. plassene.

Bendik turnet til 50,5 poeng i sekskampen og fikk sølv i frittstående, ringer og delt 2. plass i hopp.

Sondre turnet til 52,5 poeng i sekskampen og fikk sølv i bøyle, skranke og svingstang samt delt 2. plass i hopp.

Totalt sett en bra gjennomført konkurranse for våre tre gutter. Vi benytter de lokale konkurransene til å ta noe mer sjanser for heve utgangskarakterene våre. Da er det mer risiko enn å safe på lettere øvelser med større sjanse til å ikke klikke. Bendik sin turning denne gangen fortjenes å trekkes frem. Han turnet sin beste konkurranse i klasse I til nå

Neste konkurranse for våre gutter blir Norgescup II i Bergen 11. og 12. mai.

Arild og Asbjørn 28. mars 2019