Alpa Factorcup nr. 1

Ny apparatturn konkurranse for oss - Alpha Factorcup 1

Dato: 16. mars 2019 Sted: Tønsberg Gymnaster: Sondre Rose (13 år – Klasse I) og Elias Pfaff (11 år - Rekrutt) Trenere: Asbjørn Rose og Arild Pfaff.

På forrige samling i Fredrikstad for noen uker siden ble vi invitert til å være med på en konkurranse der det ble arrangert kretsmesterskap samtidig som det var tellende i Alpha Factorcup – i alt tre konkurranser i året.

Lørdag 16. mars satte Sondre, Elias, Asbjørn, Lill, Estella og Arild seg i bilen på morgenen. Bendik valgte å stå over denne gangen.

Det stilte i alt 11 gutter i konkurransen, 8 rekrutter og tre klasseturnere der de hadde slått sammen klasse I, II og III for anledningen. Elias turner i rekrutt og Sondre i Klasse I.

Sondre har i år for første gang selvvalgte øvelser. Det er et krav at øvelsene har minst 7 godkjente momenter. Sondre har ikke nok momenter inne enda, til å få fullverdige øvelser i alle apparatene, men nærmer seg for hver konkurranse. Sondre turnet denne gangen til 48,7 poeng. Han turnet jevnt og godt i fem av apparatene. Bøylehestøvelsen hans er nå tunet opp et par hakk siden Norgescup I på Sotra helgen før. Han har i løpet av bare en uke trent inn et moment som vi håpet skulle sitte, men risikoen for å feile var klart til stede med så kort inntreningstid. Siden det var en mindre konkurranse denne gangen tok vi en sjanse. Han var imidlertid litt uheldig og fikk et par "klikk" i bøylehestøvelsen som denne gangen dro han noe ned poengmessig. Neste gang har vi god tro på at denne sitter!

Elias turner andre året i rekruttklassen. Her er det høyere poengsummer pga annet regelverk enn selvvalgt. Elias turnet til 71,6 poeng som er høyeste poengsum han har oppnådd. Dette til tross for et "klikk" i svingstang. Han valgte denne gangen å gå fra trinn 4 til trinn 5 i svingstang som er nest høyeste i LUM (reglementet vi turner etter før selvvalgt). Elias fikk 3. plass av de åtte i rekruttklassen i sekskampen. Elias fikk 3. plass i frittstående, bøyle og ringer, delt 2. plass i skranke og han vant hopp med guttenes høyeste karakter på tvers av alle apparater med 12,7 poeng. Sistnevnte gjorde at han mottok en ekstra utmerkelse med flotte svingstangreimer i premie.

En flott konkurranse som er med å gi oss konkurranse rutine og som gjør oss ytterligere kjent med gymnaster og trenere i region øst.