Alpha Factorcup 3 i Tønsberg

Dato: 3. oktober 2019 Sted: Tønsberg Gymnaster: Sondre Rose, Bendik Grunde (begge 13 år – Klasse 1) og Elias Pfaff (12 år - Rekrutt) Trenere: Arild Pfaff og Asbjørn Rose

Lørdag 16. mars deltok vi for første gang i Alpha Factorcup 1 i Tønsberg. Vi var blitt invitert til å være med på denne konkurransen av Nøtterøy Turnforening, på en samling i våres. Det er til sammen tre slike konkurranser i året. Vi var forhindret i å være med på nr 2, men på nr tre, som ble arrangert 3. oktober deltok alle våre tre gutter, Sondre, Bendik og Elias. Dette er i tillegg til å være en fin og koselig konkurranse, også en ypperlig gjennomkjøring til Norgescup 3 i Tromsø.

På morgenen 3. oktober reiste Sondre, Elias, Bendik, Øyvind, Lill, Estella og Arild mot Tønsberg for å delta og heie på våre gutter i siste Alpha Factorcup for i år.

Dette er, ved siden av å være en cup, også kretskonkurransen til Vestfold. Vi, blir veldig godt mottatt her. Vi blir ønsket spesielt velkommen over høyttaleren og vi omtales der som "vennskapsklubben" til Nøtterøy. Dette setter vi stor pris på! Nøtterøy har flere gode gutteturnere som vi virkelig får testet oss mot. Her er Kasper som er på guttegruppa (landslaget for gutter) og som turner i klasse 1, samt Linus og Mathias som turner i Rekrutt sammen med Elias. Disse to plasserer seg i topp 5 nasjonalt i sin klasse.

Det stilte i alt 12 gutter i konkurransen, 8 rekrutter og fire klasseturnere, der de hadde slått sammen klasse I, II og III for anledningen. Elias turner i rekrutt og Sondre og Bendik i Klasse I.

Sondre turnet denne gangen til 61 poeng når alle seks apparatene var ferdig bedømt. Beste apparat for Sondre denne gangen var skranke og frittstående med 10, 7 i begge apparater. Litt uheldig i svingstang denne gangen.

Bendik turnet til 56,2 poeng med frittstående som sitt beste apparat denne gangen på hele 12.1 poeng. Dette var bra! Han dømmes imidlertid hardt i bøylehest pga et par momenter som vi mangler for å få full øvelse.

Elias turnet til 69,7 poeng med bøylehest som beste apparat denne gangen - 12,7 poeng. Dette er noe lavere enn cup nr 1, noe som skyldes at han valgte å sette ned vanskelighet i to apparater, hopp og skranke pga noen småskader gjennom semesteret.

Totalt en bra gjennomført konkurranse for våre gutter, og ikke minst en viktig gjennomkjøring før neste konkurranse som er Norgescup 3.

Neste konkurranse for Bendik, Sondre og Elias blir Norgescup 3 i Tromsø 26-27 oktober

Tab: Resultater i Alpha Factorcup 1 og 3 2019. Det dømmes etter ulike reglement i rekrutt og klasse 1, så poengene kan ikke sammenlignes på tvers av rekrutt og klasse 1.