Norgesfinalen, arrangert av Hammer Turn 20. og 21. november 2021.

Gymnaster:

Arendal; Bendik Grunde, Sondre Rose og Elias Pfaff

Kristiansand; Brian Rugland, Lukas Aateigen Nilsen, Kristian Emil Mikaelsen og Tarald McFadzean.

Trenere:

Danail Sheytanov og Arild Pfaff

Dette var en ny og fin opplevelse for oss. For første gang på veldig mange år klarte Agder å stille et kretslag for gutter i apparatturn. I alt syv gutter fra Agder utgjorde Team Agder sammen med jentelaget. Våre tre gutter, Bendik Grunde, Sondre Akselsen Rose og Elias Pfaff stilte sammen med fire gutter fra Kristiansand, Brian Rugland, Lukas Aateigen Nilsen, Kristian Emil Mikaelsen og Tarald McFadzean. Vi stilte med Danail og Arild som trenere.

For å stille lag må det være minimum to gymnaster i klasse I og klasse II og 1 i klasse III. Vi hadde med tre gutter, Elias, Tarald og Kristiansand i klasse I og tre gutter i klasse II, Sondre, Bendik og Lukas (Lukas ble flyttet opp fra klasse I) og Brian i Klasse III. Vi kunne vært totalt 10 stk på laget men var 7. De to beste karakterene telte i klasse I og II. I klasse III var vi bare én og da ble alt tellende i denne klassen. Vi var klar over at ikke alle kretser ville klare å stille lag, men vi viste at i alle fall fem kretser gjorde det. På forhånd skjønte vi at vi ville kunne hevde oss i denne lagkonkurransen dersom vi turnet bra.

Vi gjorde mye bra! Totalt sett en rimelig god laginnsats som gav oss en 2. plass kun slått av Viken og Oslo Gymnastikk og turnkrets.

I tillegg til lag ble det også konkurrert individuelt i sekskamp på lørdagen med direkte kvalifisering til finaler på søndagen. For å komme til finalene må du være blant de seks beste i hvert apparat samt to reserver dersom det blir strykninger.  Kun Arendals innsats kommenteres i det følgende.

Bendik endte på 14. plass i sekskampen av 17 utøvere i sin klasse II. Han kvalifiserte seg til finale i hopp og var 1. reserve i frittstående. Bendik hadde høyeste karakter av våre tre gutter i frittstående og hopp. Det første finalehoppet til Bendik gav hele 12,350 poeng og var høyeste karakter som en av våre gutter oppnådde på Norgesfinalen. To hopp må hoppes i finalene, et bakover og et forover. Bendik hoppet en flott høy og strak tjukkahara i sitt første hopp og lå an til pallplassering. På sitt andre hopp, overslag, overroterte han og fikk et fall. Det gjorde at han endte opp på 5. plass i finalen.

Sondre endte på 13. plass i sekskampen av 17 utøvere i sin klasse II. Denne gangen holdt det dessverre ikke til finaler. Sondre har lært seg flere nye momenter som han har lagt til i øvelsene sine i det siste og når de i enda større grad sitter vil dette bli synlig på poengene for hans del. Sondre hadde høyeste karakter av våre tre gutter i bøylehest og ringer.

Elias endte på en 4. plass i sekskampen av 15 utøvere i sin klasse I. Han klarte å kvalifisere seg til hele fem av seks apparatfinaler som skulle turnes på søndagen. Det var kun ringer, som egentlig er et av hans bedre apparater, det ikke holdt til finale denne gangen. Elias hadde høyeste karakter av våre tre gutter i skranke og svingstang. I finalene endte Elias på en 5. plass i frittstående, 4. plass i bøyle, skranke og svingstang og faktisk gull i hopp😊 Det var veldig gøy!. Bakoverhoppet var en pikert tjukkahara mens forover hoppet var et overslag. Pga flott utførelse holdt dette til gull.

I tillegg til gymnastene og deres trenere var også foreldre og søsken og venner med som tilskuere, sjåfører og heiagjeng. Asbjørn, som også er trener for Arendals apparatturnere, gutter, var også med i hallen hele helga, men da det kun var anledning til å stille med en til to trenere for kretslaget for guttene var det Danail og Arild som denne gang var oppført som de offisielle trenerne.

Tab: Resultater sekskampen i Norgesfinalen 20-21. november 2021.

Navn
  Poeng Plassering