Norgescup nr. 1 på Sotra, 9. – 10. mars 2019

Norgescup nr 1 for Apparatturn, menn på Sotra

Gymnaster: Bendik Grunde (12 år), Sondre Rose (12 år) og Elias Pfaff (11 år) Trenere: Asbjørn Rose og Arild Pfaff.

Vi er nå i gang med 2. året der vi konkurrerer på nasjonalt nivå. Årets første norgescup stevne ble holdt på Sotra utenfor Bergen i deres splitter nye spesialhall for apparatturn. Helt klart en av landets flotteste apparathaller! Totalt 121 apparatturnere, gutter og menn var på Sotra denne helgen. Det var gymnaster fra mange klubber fra Tromsø i nord til Arendal i sør.

Nytt av året er at Sondre og Bendik stiller i såkalt klasseturn det året de fyller 13 år. De er nå i klasse 1. Det betyr at vi for første gang måtte sette sammen øvelser i seks apparater til hver av dem. I selvvalgt som dette kalles er det krav til at øvelsene har minst 7 godkjente momenter. Overgangen fra rekrutt og LUM-reglementet og inn i selvvalgte øvelser er spennende!. Vi har ikke nok momenter inne enda, til å få fullverdige øvelser i alle apparatene, men vi er nære. Det er brutale trekk for manglende momenter i øvelsene. Dette visste vi på forhånd og vi var klar over at dette ville bety at vi ville havne langt ned på resultatlistene denne gangen for de to som for første gang stilte i klasse 1. Men både Sondre og Bendik turnet godt ut i fra forutsetningene også denne gangen. Bendik kom på 31. plass og Sondre på 29. plass av 34 gymnaster i klassen. Når vi får trent inn noen flere momenter, bla i bøylehest, vil vi klatre godt på resultatlistene som følge av at vi får fullverdige øvelser. Det har vi tro på skal skje allerede i neste norgescup i mai!

Elias turner andre året i rekruttklassen, som gir høyere poengsummer pga annet regelverk enn selvvalgt. Elias skal turne selvvalgt etter nyttår. Elias turnet til sin høyeste poengsum noen gang, like under 70 poeng. Dette gav han en 20 plass av 46 stk i hans klasse. Vi var godt fornøyde alle mann med innsatsen, men et lite skår i gleden var det at han var et par lett bøyde bein unna å passere 70 poeng samt å få stå på pallen blant den tredjedelen som fikk premie, men vi var nærme denne gangen og satser friskt på at det skal gå ved neste mulighet.

Det er flott og inspirerende å nå være en del av den svært så internasjonalt sammensatte apparatturnfamilien som møtes på disse stevnene. Hele spekteret er tilstede fra rekrutt til landets beste herreturnere og trenere fra mange land. Dommere, trenere og gymnaster har det rett og slett veldig hyggelig sammen på disse stevnene! Stian vant sekskampen i senior. Sofus tar det rolig for å skjerme en skade i en skulder og Pietro er tilbake etter operasjon men stilte ikke i alle apparater enda.

Neste konkurranse for de tre Arendalsguttene er Alfa Factor cup 1 i Tønsberg lørdag 16. mars. Helgen deretter er det "Agderpokalen" som arrangeres av Grimstad Turnforening lørdag 24. mars i Iglandshallen. I Agderpokalen planlegger vi også å stille med Andreas Vince som har trent med oss noen måneder nå.