Norgescup nr. 2 Bergen 2019

Norgescup nr. 2 i Bergen, 10. – 12. mai 2019

Gymnaster: Bendik Grunde (13 år), Sondre Rose (13 år) og Elias Pfaff (11 år) Trenere: Asbjørn Rose og Arild Pfaff.

Arendals apparatturngutter tar innpå resten av landet for hver Norgescup vi stiller i, og det blir lagt merke til og kommentert! For første gang oppnådde vi denne gangen å bli premiert, noe som har vært en målsetting hele tiden! Det er 1/3 premiering. Denne gangen havnet Elias, med god margin, i denne selebre gruppen med en flott 12. plass av hele 63 rekrutter som stilte i helgen. I klasse I, der Sondre og Bendik turner, var det 37 deltagere. Sondre og Bendik endte på hhv 21 og 29 plass og begge klatrer med dette ytterligere oppover på resultatlista.

Årets andre norgescup konkurranse ble holdt i Bergen. Totalt 142 apparatturnere, gutter og menn var i Bergen denne helgen. Det var gymnaster fra 20 klubber fra Tromsø i nord til Arendal i sør.

Sondre og Bendik stiller i "Klasse I" som det heter og turner da selvvalgte øvelser. Disse ble satt sammen før Norgescup 1 på Sotra i mars og er blitt justert og øvd på frem til helgen som var. I selvvalgt som dette kalles, er det krav til at øvelsene har minst syv godkjente momenter. Overgangen fra rekrutt og LUM-reglementet og inn i selvvalgte øvelser er spennende og utfordrende, men nå har vi høstet erfaringer fra to Norgescupkonkurranser og vet hvor vi ligger i løypa og hva som må til fremover. Vi har ikke nok momenter inne enda, til å få fullverdige øvelser i alle apparatene, men det trener vi mot hele tiden. Det er brutale trekk for manglende momenter i øvelsene og det vil trekke oss opp når vi får byttet inn vanskeligere momenter i øvelsene.

Sondre og Bendik gjorde en god konkurranse også denne gangen uten noen større feil, eller klikk som det også kalles på apparatturnspråket. Bendik kom på 29. plass med 50,450 poeng og Sondre på 23. plass med 55,1 poeng. Det var 37 gymnaster i klassen.

Elias turner andre året i rekruttklassen. Her gis det høyere poengsummer pga annet regelverk enn i selvvalgt. Elias skal turne selvvalgt etter nyttår. Elias turnet sin beste konkurranse noen gang og fikk 72,3 poeng. Det er første gang han er over 70 poeng i en nasjonal konkurranse. Dette gav han en 12. plass av 63 rekrutter, noe som med god margin plasserte han i den øverste tredjedelen som blir premiert.

For hver gang vi er med på disse nasjonale konkurransene blir vi tettere knyttet sammen med de andre utøverne, trenerne og dommerne. Læringsarenaen er nå godt etablert og det er tid og midler som er utfordringen vår.

Ekstra stas var det denne gangen at Stig Nilssen kom en tur og besøkte oss på hotellet på fredagskvelden etter vår trening, samt møtte opp i hallen som tilskuer lørdag morgen. I tillegg kom kusina til Bendik på besøk i hallen, samt en far og en bestefar fra Arendal til et par gutter som bor i Trondheim, og som har trent med oss.

Vi synes alle det er veldig inspirerende å være en del av den svært så internasjonalt sammensatte apparatturnfamilien som møtes på disse stevnene. Hele aldersspekteret er tilstede fra rekrutt til landets beste herreturnere og trenere fra mange land. Dommere, trenere og gymnaster har det rett og slett veldig hyggelig sammen på disse stevnene! Sofus, som er en skikkelig fargeklatt i Turn Norge, er nå i god form og vant sekskampen i senior på imponerende vis. Stian og Pietro stilte ikke denne gangen men det fortelles at de nærmer seg god form begge to etter skadeavbrudd. I tillegg til disse

"stjernene" var det mange andre gutter og menn i både junior og senior og de øvrige klassene som fremviste turn på et høyt nivå.

Neste konkurranse for Sondre og Bendik er Regionspokalen i Tønsberg lørdag 25. mai. Elias velger å stå over denne pga leirskole hele uka før. Så er det lang konkurranse pause før høstens konkurranser starter. I oktober skal vi til Tromsø og delta i 3. og siste Norgescupkonkurranse i 2019 som blir det store målet og trene frem mot. Da har vi ambisjoner om at alle tre skal klatre ytterligere på resultatlista.