Norgescup nr 3 2019 - Tromsø

Norgescup nr. 3 i Tromsø, 26.-27. oktober 2019

Gymnaster: Bendik Grunde (13 år) og Elias Pfaff (12 år) Trenere: Arild Pfaff og Asbjørn Rose

Årets siste norgescup (nc 3) ble avholdt i Tromsø. Vi har økt treningsmengden noe og trent godt siden forrige norgescup. Elias har hatt et par småskader som vi har måtte ta hensyn til noen måneder, som nå heldigvis er i ferd med å slippe taket. Bendik blir gradvis bedre for hver konkurranse og Sondre var godt forberedt til nc 3, men var uheldig å brekke lillefingeren dagen før avreise og kunne dessverre ikke stille. Bendik og Elias stilte i hhv "klasse 1" og "rekrutt". I klassen til Bendik var det 27 deltagere. Bendik endte på 22 plass. Også denne gang oppnådde vi å bli premiert med Elias på 20. plass av 62 deltagere i sin klasse. Det er 1/3 premiering i norgescup.

Årets tredje Unisport Norgescup for menn ble holdt i Tromsø. Det var 126 gutter og menn fra 19 klubber, fra Tromsø i nord til Mandal i sør.

Bendik stiller i "Klasse I" som det heter og turner da selvvalgte øvelser. Det er krav til at øvelsene har minst syv godkjente momenter. Bendik har nå syv eller flere momenter i alle apparatene bortsett fra bøylehest. Han trekkes brutalt som følge av to momenter som mangler i dette apparatet. Dette skal vi få på plass før neste norgescup.

Bendik gjorde en bedre konkurranse enn noen gang, uten noen større feil, eller klikk som det også kalles på apparatturnspråket. Bendik kom på 22. plass med 54,5 poeng, hvilket er langt bedre enn tidligere. Det var 27 gymnaster i klassen.

Elias turner andre året i rekruttklassen. Her gis det høyere poengsummer pga annet regelverk enn i selvvalgt. Elias skal turne selvvalgt etter nyttår og gleder seg veldig til dette. Pga noen småskader har Elias dette semesteret måtte trene litt tilpasset. Dette gjorde at vi også valgte å gå ned i vanskelighetsgrad i to apparater, frittstående og hopp. Dette betyr at utgangskarakteren i disse apparatene ble noen poeng lavere. Likevel turnet han opp mot persen fra forrige konkurranse i sekskampen med 71,650, hvilket vi var veldig fornøyd med. Dette gav en 20. plass av 62 rekrutter, noe som akkurat holdt til å bli premiert siden det er 1/3 premiering. Skadene er nå heldigvis i ferd med å slippe taket.

For hver gang vi er med på disse nasjonale konkurransene blir vi tettere knyttet sammen med de andre utøverne, trenerne og dommerne. Tid og midler er utfordringen vår!

Denne gangen var også far og mor til Bendik med til Tromsø. De to og Bendik reiste opp et døgn i forveien for å oppleve Tromsø også utenfor turnhallen. Det fikk det til gangs, da flyet deres på vei hjem ble kansellert, noe som medførte en natt til i Tromsø. Men det ble belønnet med et flammende nordlys over sørlendingene og det var stas vet vi, for vi var heldige å få opplevde det alle sammen kvelden før.

Som følge av nylig avsluttet VM i Tyskland var noen av de store profilene borte denne gangen, men hele aldersspekteret, fra rekrutt til senior var på plass, som vanlig, samt deres trenere fra mange land. Dommere, trenere og gymnaster har det veldig hyggelig sammen på disse konkurransene!

For første gang på 28 år skal vi ha med en kvinne, Julie Erichsen, i OL til neste år. Fargeklatten Sofus Heggemsnes klarte også å kvalifisere seg. Også i forrige OL var gutta representert, da med Stian skjerahaug, så det er lovende tider i norsk turn!

Neste konkurranse for Bendik og Elias er Sørlandsmesterskapet (SM) førstkommende lørdag 2. november i Kristiansand. Sondre må stå over pga skade. Da skal sørlandsmestere kåres både i sekskamp og i enkeltapparater. Det er som vanlig våre gode venner og konkurrenter fra Kristiansand og Mandal vi da skal prøve å slå. Dette er høstens siste konkurranse. Helgen deretter reiser vi til Oslo på testsamling. Etter SM, starter fasen med nye momenter som skal læres inn, forbedring av øvelsene til Sondre og Bendik og helt nye øvelser til Elias i alle apparater som da tar steget opp i selvvalgt, i samme klasse som Bendik og Sondre.