BREDDEPARTIER

Her kan du lese partibeskrivelsen for våre åpne breddeaktiviteter.

Barnepartier (3-8 år)

GymLek Mini (2-3 år + 4-5 år)
Parti GymLek Mini
Alder 2-5 år
Kjønn Jenter og gutter
Treningstid Utvalgte lørdager – se “arrangementer” – “terminliste”
Treningsavgift 100,- pr. gang pr. barn/ søskendemoderasjon 50 kr. fra søsken nr. 2
Antall

Partibeskrivelse
Gymlek mini er et tilbud til de minste barna (2-5 år). Vi setter ut masse apparater i hele turnhallen som inspirerer til aktivitet og lek.

GymLek mini avholdes 6-8 ganger på utvalgte lørdager gjennom sesongen, se når under “arrangementer” og “terminliste” her på hjemmesiden.

2-3 åringer har tid kl. 10:00-10:45
4-5 åringer har tid kl. 11:00-11:45

Det er ingen forhåndspåmelding. Registrering og betaling skjer via Vipps ved oppmøte.

GymLek (4-6 år)
Parti GymLek 1+2
Alder 4-6 år
Treningstid 45 min.
Treningsavgift 1 050 kr.

Partibeskrivelse:
Gymlek er et av treningskonseptene til Norges Gymnastikk og turnforbund og legger stor vekt på lekpreget aktivitet, allsidig og motorisk utviklende grunntrening, og mulighet for hvert barn til å møte utfordringer som er tilpasset den enkelte.

“GymLek 1” kan du gå på året du fyller 4-5 år og “GymLek 2” året du fyller 5-6 år.

Treningstiden er 1 trening pr. uke á 45 min.

Gymskole (7-8 år)
Parti Gymskole
Alder 7-8 år
Treningsavgift 1 350,-

Partibeskrivelse:
Gymskole 1 er et parti for de som fyller 7 år og Gymskole 2 for de som fyller 8 år.

Her har treningen fokus på det grunnleggende innen troppsgymnastikk; som hinkesats, rulle, hjul, araber og håndstående mm. Gymskole er partiet alle våre utøvere har gått på for å være på det nivå de er i dag.

Treningstiden er 1 trening pr. uke a 60 min.

Apparatturn Aspirant jenter (8-12 år - åpent konkurranseparti)
Parti Apparatturn aspirant
Alder 8-12 år
Kjønn Jenter

Partibeskrivelse:
Her trenes det på de grunnleggende ferdigheter, styrke og bevegelighet innen apparatturn og har til fokus å klargjøre utøverne til senere å kunne delta på de eldre apparatturnpartier. Partiet er et åpent parti, men det anbefales å ha et vis kjennskap til turn. For å gå på partiet må man være fyllt 8 år.

Partiet har treningstid to ganger i uken a 2 timer.

Mellomtrinpartier (9-13 år)

Gym (9-10 år)
Parti Gym 9-10
Alder 9-10 år

Partibeskrivelse:

Partiet for deg som er 9-10 år, og ønsker å lære det grunnleggende innen turn. Hver time begynner med en felles oppvarming, deretter arbeides med grunnleggende gymnastiske ferdigheter og elementer. Vi vil også arbeide på å forbedre mobilitet, styrke og motorikk. Spesifikt innhold er tilpasset aldersgruppen. Partiet trener 1 time i uken.

Tropp (9-10 år)
Parti Tropp 9-10
Alder 9-10 år

Partibeskrivelse:
Partiet for de som fyller 9-10 år og ønsker å gå steget videre med gymnastikken sin. Her jobbes der videre fra det helt grunnleggende mot mere krevende tricks som eksempelvis araber, stift og salto. Samtidig legges fokus på øvelser til styrket kroppsbevissthet og generel styrke gjennom ulike øvelser.

Treningstiden er 2 treninger pr. uke a 120 min.

Tumbling BOBLER (9-11 år)
Parti Tumbling BOBLER
Kjønn Gutter og jenter
Treningstid 1 trening á 120 min.
Treningsavgift 1 325,-

Partibeskrivelse:
Tumbling BOBLER er et konkurranseforberedende parti for alderen 9-11 år, og er henvendt gymnaster som har et ønske om på sikt å konkurrere i powertumbling. Gymnastene lærer basale grunnleggende ferdigheter innen turn men treningen har hovedfokus baklengs serier på tumbling. På dette parti legges det tekniske grunnlaget for en god utvikling innen powertumbling.

Hva er tumbling?
Powertumbling er en individuel fartsfylt gren innen turn der det hovedsakelig legges vekt på baklengs serier på en 25-meter lang tumblingbane. Her sammensetter man 5 eller 8 elementer til en ferdig øvelse. Øvelsene består typisk av en blanding av flik-flak, whip-backs og saltoer. Sporten har blitt veldig populær og vokset seg stor i europa, men er ganske ny i Norge. Vi var de første i Norge til å starte opp Powertumbling partier da vi vet at dette kommer til at bli akkurat like stort her som vi ser det er i resten av verden!

Treningstiden er 1 trening pr. uke á 120 min.

Apparatturn Aspirant jenter (8-12 år - åpent konkurranseparti)
Parti Apparatturn aspirant
Alder 8-12 år
Kjønn Jenter

Partibeskrivelse:

Partiet har treningstid to ganger i uken a 2 timer.

Gym (11-13 år)
Parti Gym 11-13
Alder 11-13 år

Partibeskrivelse:
Dette er et parti, for deg som har litt eller ingen tidligere erfaring med turn og er 11-13 år. Hver time begynner med en felles oppvarming, deretter arbeides med grunnleggende gymnastiske ferdigheter og elementer. Vi vil også arbeide på å forbedre mobilitet, styrke og motorikk. Spesifikt innhold er tilpasset aldersgruppen. Partiet trener 1 time i uken.

Tropp (11-13 år)
Parti Tropp 11-13
Alder 11-13 år

Partibeskrivelse
Partiet er for de som er 11-13 år som ønsker å fortsette den personlige utviklingen å lære seg nye tricks. Her jobbes der videre fra det helt grunnleggende mot mere krevende tricks som eksempelvis araber, stift, salto, flikk-flakk mm. Samtidig legges fokus på øvelser til styrket kroppsbevissthet og generel styrke gjennom ulike øvelser.

Treningstiden er 2 treninger pr. uke a 120 min.

Freerunning (9-11 år)

Partibeskrivelse:
Freerunning er en fri bevegelsesform som en blanning mellom parkour og tricking. Bevegelsene er improviserte og tilpasset til det miljø aktiviteten foregår i; om det er en gymsal eller et urbant miljø med utfordrende hindringer. kroppskontroll, kreativitet og mot er viktige kvaliteter som trenes utover akrobatiske momenter som roll, monkey, wallflip, precision jump og mye mer!

Freerunning (12-15 år)
Alder 12-15 år.

Grenseløs turn
Parti Grenseløs Turn
Alder 13-19 år.

Partibeskrivelse:
Dette er et fantastisk parti og beviser at ALT er mulig. Det er grenseløst og vi har fraskrevet oss tanken om at noen med mentale/fysiske funksjonsnedsettelser også skulle kunne få det til. Visjonen er å skape en indre ide eller overbevisning om at barn med slike utfordringer kan prestere og få til mer enn de selv kunne håpe på. Det handler om å tøye grensene med øvelser med hinder som utfordrer balanseevnen, motorikk, koordinasjon og tankesett i tilpassede øvelser for medlemmene. Dette er kombinert med basisstyrkeøvelser.

Påmelding:

Grenseløs turn – fredag (partiet er fult for høsten 2022)

Ungdomspartier (14-17 år)

Tropp 14-17 år (Juniortroppen)
Parti Juniortroppen
Alder 14-17 år.
Kjønn Jenter og gutter
Treningstid 1 treninger/uke á 120 min.
Treningsavgift 1 325,00,-

Partibeskrivelse:

På partiet blir det sosiale ivaretatt og utviklingen til den enkelte er i fokus slik at de kan bli endda flinkere. Kanskje de som har lyst kan ha mulighet til å stille i kretsmesterskap. Partiet legger til rette for at utøverne kan jobbe mot å videreutvikle seg på apparatene tumbling og trampett.

Partiet trener 1 ganger i uken a to timer.

Freerunning (12-15 år)
Alder 12-15 år.

Grenseløs turn
Parti Grenseløs Turn
Alder 13-19 år.

Partibeskrivelse:
Dette er et fantastisk parti for barn og unge med funksjonsnedsettelser og beviser at ALT er mulig. Det er grenseløst! Visjonen er å skape en indre ide eller overbevisning om at barn med slike utfordringer kan prestere og få til mer enn de selv kunne håpe på. Det handler om å tøye grensene med øvelser med hinder som utfordrer balanseevnen, motorikk, koordinasjon og tankesett i tilpassede øvelser for medlemmene. Dette er kombinert med basisstyrkeøvelser.

Påmelding:

Grenseløs turn – fredag (partiet er fult)

Voksenpartier (18+ år)

Masters 18+ (ikke på timeplanen denne sesongen)
Parti Masters
Alder 18 år +
Kjønn Kvinner og menn
Treningstid 1 trening á 90 min.
Treningsavgift medlemskontingent + drop-inn 50 kr./trening.

Partibeskrivelse:

Masters er et treningskonsept i turnforeningen for voksne som har lyst å trene på eget nivå etter egne ambisjoner. Vår hovedtrener står for et felles opplegg der fokus på treningene primært er styrke gjennom ulike øvelser for hele kroppen. Kom og vær med på en hyggelig sosial økt…og vær klar på å lære noe nytt!

Masters har vanligvis to treninger i uken tirsdag og torsdag. Men pga. vaksinering i vårsesongen på SØR-AMFI vil partiet denne sesong ha én ukentlig trening som er tirsdager 20:15-21:45.

For å delta på partiet må du være medlem av Arendals Turnforening og ha betalt medlemskontingent (200 kr./år). Du må være medlem av Spond gruppen (se link nederst) for å kunne påmelde deg treninger ift smitteoppsporing.

Denne sesong tester vi en drop-inn løsning der du betaler (vipps) 50 kr for å delta på den spesifikke trening – dvs du betaler for det du trener.

Vannaerobic 18+
Parti Vannaerobic
Alder 18 +
Kjønn Kvinner og menn
800,- (medlem Atletica)

Partibeskrivelse:
Vannaerobic er partiet for deg som liker å bevege seg og trene i vann.

Vannaerobic er morsom og skånsom trening i vann der man bruker vannet som både hjelp og motstand i ulike kondisjons- og styrkeøvelser.
Treningen kan tilpasses ulike behov for trening og egner seg for både mosjonister, pensjonister, folk med skader og unge som ønsker en mere skånsom trening enn på land…

Du kan delta på partiet om du er over 18 år.

Konkurransepartier

Her kan partibeskrivelsene for våre konkurransepartier

TeamGym

TeamGym er en lagsport der det trenes og konkurreres i disiplinen frittstående, trampett og tumbling. Sporten er allsidig idet det legges lik vekt på forlengs og baklengs momenter, trampet, hopp over pegasus og bevegelse til musikk. Partiene er inndelt etter aldersgrupper:

8-10 år:         Mini-rekrutt

11-13 år:        Rekrutt

14-17 år:        Junior

17+ år :           Senior

Alder for mini-rekrutt, rekrutt, junior og senior er alderen i konkurranseåret.

Alle partier stiller i opptil flere konkurranser i løpet av et år. Da hovedparten av konkurransene ligger på våren, skifter man aldersgruppe etter sommerferien.

Hver gruppe har fra 4 – 7,5 timers trening i uken, fordelt på tumbling/trampett og frittstående.

Mini-rekrutt:

Partiet er et åpent konkurranseforberende parti.

Vår Mini-rekrutt parti er et konkurranseforberedende parti innen Troppsgymnastikk for jenter i alderen 8-10 år. Partiet er for de gymnaster som vil endda mer med sporten sin og kanskje har en drøm om å konkurrere i troppsgymnastikk på sikt.

Treningen fokusere mye på å dekke de grunnleggende tekniske ferdigheter og sammensetning av øvelser slik de har de riktige forutsetninger senere hen. Partiet trener også frittstående på hver trening. De ska på partiet rustes til en dag å bli konkurranseutøvere i Troppsgymnastikk og vil fra året de fyller 11 år ha mulighet til å velge å fortsette på rekruttpartiet der konkurransedelen har et endda større fokus i treningen.

Mini-rekrutt har en treningstid på 4 timer pr. Uke fordelt på to treninger: mandag og torsdag kl. 16:00-18:00.

Rekrutt:

Partiet er et åpent konkurranseparti.

Rekruttene jobber videre med det grunntekniske fra tidligere, men bruker mye tid på å sammensette ulike serier både forlengs og beklengs på tumbling samtidig med å øke vanskelighetsgraden på trampett. Som rekrutt begynner de med egne spesifikke frittstående treninger, noe som for mange er nytt og spennene. Her trener de både dans og på utvalgte vansker som inngår i frittstående programmet. Treningen på rekrutt tilrettelegges slik at de forbereder seg til eventuell videre trening på juniorpartiet. Rekrutt stiller i konkurranse til både regionale og nasjonale konkurranser.

Vi oppfordrer de som melder seg på rekrutt til å prioritere alle treninger, at man er positiv til å delta på konkurranser og at man bidrar til et positivt og inkluderende treningsmiljø.

Junior:

Partiet er et lukket konkurranseparti.

Juniorutøverne trener på et høyt nasjonalt nivå når det kommer til alle tre disipliner. Der stilles derfor store krav til utøverne på tvers av alle disipliner.

Treningen på junior tilrettelegges slik at de forbereder seg til eventuell videre trening som seniorutøver. Utøverne deltar på regionale, nasjonale og internasjonale konkurranser og er også aktuelle når det kommer til å bidra omkring det norske juniorlandslag i TeamGym.

Senior:

Partiet er et lukket konkurranseparti.

Seniorutøverne trener på høyeste nivå i alle tre disipliner og har et treningssamarbeid med naboklubbene Grimstad Turn- og Idrettsforening og Kristiansand Turnforening der de har to fellestreninger i uken; én frittstående og én tumbling/trampett. Resterende treninger foregår i utøverens egen klubb. Utøverne deltar på regionale, nasjonale og internasjonale konkurranser både i forbindelse med klubblaget og landslag.

Powertumbling

Tumbling rekrutt (9-11 år)

Partiet er et åpent konkurranseforberende parti.

Parti Tumbling Bobler
Kjønn Gutter og jenter
Treningstid 1 trening á 120 min.
Treningsavgift 1 325,-

Partibeskrivelse:
“Tumbling bobler” er et konkurranseforberedende parti for gutter og jenter i alderen 9-11 år, og er henvendt gymnaster som har et ønske om på sikt å konkurrere i powertumbling. Gymnastene lærer basale grunnleggende ferdigheter innen turn men treningen har hovedfokus på baklengs serier på tumbling. På dette parti legges det tekniske grunnlaget for en god utvikling innen powertumbling.

Tumbling

Partiet er et lukket konkurranseparti.

Tumbling er et konkurranseparti som trener og konkurrerer i disiplinen Powertumbling. Her legges primært vekt på baklengs serier. Når gymnasten fyller 11, er det muligheter for at reise til Danmark for å konkurrere ettersom der ikke arrangeres konkurranser i Norge ennå. Konkurranser er delt inn etter både alder og nivå.

Partiet har 3 treninger i uken, 2 timer pr. trening.

Apparatturn

Apparatturn er en individuel idrett innen turn der man konkurrerer i ulike disipliner på ulike apparater som skranke, hopp, bom og frittstående. Idretten krever mye styrke, disiplin, bevegelighet, utholdenhet og dristighet.

Apparaturn Aspirant mix

Partiet er et åpent konkurranseparti.

Her trener jenter og gutter på de grunnleggende ferdigheter, styrke og bevegelighet innen apparatturn og har til fokus å klargjøre utøverne til senere å kunne delta på de eldre apparatturnpartier. Partiet er et åpent parti, men det anbefales å ha et vis kjennskap til turn. Man kan gå på partiet året man fyller 8 år.

Partiet trener totalt to ganger i uken á 2 timer pr. gang – men du kan nå velge om du vil gå begge treningsdager eller én!

Apparatturn jenter

Partiet er et lukket konkurranseparti.

Dette er konkuransepartiet innen apparatturn for jenter. Her trenes på bom, hopp, skranke og frittstående. Det blir lagt vekt på grunnleggende opplæring, og turnerne vil etter hvert være med på klubbkonkurranser og kretskonkurranser. For å gå på partiet må du tas ut og være fyllt 12 år – turnerne blir rekruttert fra de åpne partiene.

Apparatturn gutter

Partiet er et lukket konkurranseparti.

Dette er et konkurranseparti innen apparatturn for gutter. Apparatene for gutter/menn er: Matte, bøylehest, ringer, hopp, skranke og svingstang. Turnerne på partiet deltar i konkurranser på lokalt, regionalt og nasjonalt nivå. Turnerne på partiet blir primært rekruttert fra andre partier i ATF, og må ha fylt 12 år.

TeamGym