NM Turn junior 2021 på Sotra 23. og 25. oktober 2021

Gymnast:        Elias Pfaff (14 år)
Trener:            Arild Pfaff

Fredag 22. oktober satte vi, Elias og Arild, kursen mot Sotra utenfor Bergen. Her har vi konkurrert flere ganger før i Norgescup, men denne gangen var det NM junior som var målet. Juniorklassen er fra året man fyller 14 til og med 17 år, så dette var første mulighet for å være med her for våre gutter. I 2020 ble det ikke arrangert noe NM junior pga covid 19 situasjonen. Bendik og Sondre valgte å stå over NM junior i år, men kommer sterk tilbake i både SM og Norgesfinalen i november.

Totalt var det påmeldt 52 gutter/menn og 112 jenter/kvinner fra hele 32 klubber fra hele landet.

Det konkurreres i både sekskamp og i enkeltapparater. Det er direkte kvalifisering til apparatfinalene der de seks beste i hvert apparat på lørdagen går videre til apparatfinalen på søndagen. Elias var blant de yngste deltagerne i klassen da det er første året han har mulighet til å være med i juniorklassen. Muligheten for å komme blant de seks beste i et apparat i dette selskapet er absolutt til stede, men klart en større utfordring for de yngste deltagerne i klassen. Gymnaster som stiller i junior bedømmes etter et annet og strengere regelverk (FIG) enn i klassene der vi vanligvis stiller.

Som jeg skrev i forrige rapport fra Norgescup i Kristiansand i september 2021: “Våre tre gutter stiller i to klasser i år siden det skiller ett år mellom Sondre og Bendik på 15 år som turner i klasse 2 og Elias som er 14 år og turner i klasse 1. De turner imidlertid etter samme reglement og krav. Fra det året du fyller 14 år kan en velge å gå over i junior eller forbli i klassene. Dette har gjort at noen av våre tidligere konkurrenter er ute av klassene og turner nå i junior. Vi har valgt å foreløpig holde oss til klassene, så får vi se om vi tar steget opp i junior etter hvert.”

Denne gangen møtte Elias hele eliten av turnere i alderen 14 tom 17 år, også de 14 åringene som har valgt å turne junior hele året – og ikke klasser, som vi da ikke møter i Norgescup lenger. Det betyr at konkurransen var hardere enn noen gang.

Det er krav til at øvelsene i hvert apparat har minst syv godkjente elementer. Hopp er unntaket. Men dersom turneren kun har syv momenter og får underkjent et moment som følge av klikk, så dømmes det brutalt. Da trekkes det hele to poeng. Og skulle gymnasten få underkjent 2 momenter så trekkes det 3 poeng. Derfor lønner det seg å ha minst åtte momenter, men de skal trenes inn og “sitte”. Dette er utfordringen en apparatturner har, og jo vanskeligere momenter, jo høyere utgangskarakter før trekket settes inn på utførselen.

Resultat

Elias turnet sin beste konkurranse noen gang. Han fikk et “klikk” som vi kaller det i frittstående i en press til håndstående, men det var også det eneste rene klikket. Han la inn et nytt moment underveis i øvelsen i stedet så trekket ble ikke allverdens. Ellers er det alltids endel tiendedeler å hente på stil, noen landinger som må bli renere og generelt posisjoner og teknikker, men alt i alt en svært godt gjennomført konkurranse.

Elias ble nr 25 i all-round (sekskampen) av totalt 48 som stilte. Han turnet til 61,250 poeng som faktisk er en høyere poengsum enn han fikk i Norgescup i Kristiansand i september (61,050) med et strengere reglement. Særlig i bøylehest, som denne gangen gav beste plassering, nr 17, av de seks apparatene, hadde Elias forbedret øvelsen sin vesentlig. Her hadde han et par treff av apparatet (som trekkes tre tidendeler hver gang). Uten disse treffene ville øvelsen kunne ført til  finaledeltagelse i det apparatet.  I svingstang vil det være flest poeng å hente ved neste korsvei. Her er vi imidlertid svært nære noen nye momenter som vil heve denne øvelsen vesentlig, så det blir spennende å se om vi rekker det før neste konkurranse om et par uker.

Tabell: Resultater i de enkelte apparatene i NM junior 2021 for Elias.

Apparater Poeng
Matte 10,700
Bøyle 9,900
Ringer 10,100
Hopp 11,00
Skranke 10.850
Svingstang 8,700
Sum: 61,250

Neste konkurranse er SM 12. november i Kristiansand.  Dette blir en fin gjennomkjøring før Norgesfinalen som går i Hammer 20. og 21. november. I Norgesfinalen skal Agder for første gang på mange år stille kretslag med gutter. Alle våre tre gutter er med sammen med fire gutter fra Kristiansand. Da konkurrerer vi som et lag mot resten av landet. Hver krets (les fylke) har mulighet til å stille lag. Ikke alle får det til.

Skrevet av Arild Pfaff 31. oktober 2021