Apparatturn gutter til Unisport Norgescup #3 i Kristiansand!

Gymnaster:     Bendik Grunde (15 år), Sondre Rose (15 år) og Elias Pfaff (14 år)Trenere:         Arild Pfaff og Asbjørn Rose  Endelig er vi i gang igjen med konkurranser igjen😊😊😊 Så ble da også Norge åpnet etter ca 18 måneder med ulike grader av Covid 19 restriksjoner nettopp på lørdag 25. september som var første konkurransedagen vår. Riktignok hadde vi truffet mange av dem for ett år siden på Norgescup 3 i 2020, som også da gikk i Kristiansand.  Det var utrolig godt å møte igjen våre venner fra hele landet, og det var knyttet stor spenning til å finne ut hvordan siste året uten kontakt hadde påvirket turn-Norge. Hadde vi sakket akterut eller blitt bedre i forhold til resten, hvor mange hadde klart seg gjennom koronaen og var med fortsatt, hvordan var de i form osv, osv… Alt dette fikk vi svar på denne helga.Noen få av de vi har konkurrert med i flere år hadde dessverre sluttet, men langt de fleste hadde tålt nedstenging og restriksjoner og var med for fullt. Noen få var helt som før, langt flere hadde blitt høyere, og de fleste hadde nå respondert på styrketrening på en annen måte enn før og fått større muskler. Totalt stilte 110 gutter og menn fra 21 klubber fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør. Dette var langt flere enn for ett år siden da bare 11 klubber stilte med 88 deltagere. Vi er med dette nesten tilbake på normalen i antall deltagere og klubber😊Våre tre gutter stiller i to klasser i år siden det skiller ett år mellom Sondre og Bendik på 15 år som turner i klasse 2 og Elias som er 14 år og turner i klasse 1. De turner imidlertid etter samme reglement og krav. Fra det året du fyller 14 år kan en velge å gå over i junior eller forbli i klassene. Dette har gjort at noen av våre tidligere konkurrenter er ute av klassene og turner nå i junior. Vi har valgt å foreløpig holde oss til klassene, så får vi se om vi tar steget opp i junior etter hvert. Så det store spørsmålet – hvordan ligger vi nå an? Svaret er at vi har klart oss bra!

Det er krav til at øvelsene i hvert apparat har minst syv godkjente elementer. Hopp er unntaket som i klasse-turn kun består av ett hopp som skal vises.  Men dersom turneren kun har syv momenter og får underkjent et moment som følge av klikk, så dømmes det brutalt. Da trekkes det hele to poeng. Og skulle gymnasten få underkjent 2 momenter så trekkes det 3 poeng. Derfor lønner det seg å ha minst åtte momenter, men de skal trenes inn og “sitte”. Dette er utfordringen en apparatturner har, og jo vanskeligere momenter, jo høyere utgangskarakter før trekket settes inn på utførselen.

Bendik er “best når det gjelder”. Når han konkurrerer presterer han helt i øverste del av skalaen av hva han får til på trening, og rett som det er faktisk høyere enn dette😊 Det skjedde også denne gang i hopp der han for første gang, også på trening medregnet, fikk til en flott strak tsjukahara som gav han 3. plass i hopp!!! I skranke ble han dømt knallhardt fordi han hoppet over to momenter i øvelsen sin. Det kostet han tre poeng. Han endte likevel på 6. plass i sin klasse som besto av 12 turnere. Bendik turnet til 57,500 poeng i sekskampen. Sondre havnet en tiendedel bak Bendik, på 7. plass. Han gjennomførte gode og jevne øvelser i alle apparatet uten klikk. Det er  forholdsvis enkle grep som skal til for å klatre kraftig på poengsummen for Sondre fremover. Sondre turnet til 57,400 poeng i sekskampenElias, som er ett år yngre, turner i klasse 1. Han fikk ett fall i frittstående, men turnet ellers jevnt og godt.  For første gang i Norgescup “besteg han pallen” med en flott 2. plass i ringer. Totalt endte Elias på en 6. plass i sekskampen med 32 utøvere, så det er det all grunn til å være fornøyd med. Elias turnet til 61.050 poeng.  Gøy var det også at Noah Støvne-Bjørnsen fra Trondheim, med far og besteforeldre fra Arendal, og som trener sammen med oss om sommerene, vant klasse 1.Elias oppnådde da, med god margin, å plassere seg innenfor 1/3 av utøverne i sin klasse og fikk med seg premie.Det deles ikke ut premier i enkeltapparater i Norgescup, kun sammenlagt.Men to ganger ville vi vært på pallen denne gangen med premiering i enkeltapparater med Bendik sin 3. plass i hopp og Elias sin 2. plass i ringer.Det er første gang “vi er der” i Norgescup sammenheng😊Neste konkurranse er NM junior som går på Sotra, nær Bergen 22-24 oktober 2021.Der er vi påmeldt med Elias for øyeblikket med muligheter for etterpåmelding for Sondre og Bendik.Deretter er det Norgesfinalen som går i Nordstrand i november.Tab: Resultater i Norgescup 2018 – 1 (Bergen 21-22. april) og 3 (Hammer 27-28. oktober). Alle tre turnet etter LUM reglement i 2018.

Navn Norgescup 1 i Bergen Norgescup 3 i Hammer
  Poeng Plassering Poeng Plassering
Bendik 63,50 49 av 65 66,10 42 av 57
Sondre 62,95 52 av 65