Juniorjentene fra Arendals Turnforening forsvarte gullet i tidenes største NM!

I helgen lørdag 25. november ble det arrangert NM TeamGym for junior i kvinneklassen i Sola, og for en dag for jentene fra Arendals Turnforening!

I kvinneklassen stilte det et rekord høyt antall med hele 40 lag fra hele Norge som deltok for å konkurrere i TeamGym for junior. Arendals Turnforening stilte med to tropper i kvinneklassen som begge gjorde to vanvittig flotte kjøringer på de tre disiplinene frittstående, tumbling og trampett som det konkurreres i i TeamGym! Tropp 2 fra Arendal var først ut i sin pulje og satte fra start et flott nivå med en stabil prestasjon med få feil som gav de en meget flott og fortjent 16. plass ut av de totalt 40 deltakende lag!

Tropp 1 stod imidlertidig i en helt ny situasjon, der de i år for først gang skulle forsøke å forsvare gullet og dermed tittelen som Norgesmester fra 2022. Dette er ikke en lett oppgave i en vanskelig idrett der det er marginalene som avgjør.

Man skulle kanskje tro at skuldrene hos jentene satt høyt, preget av nervøsitet for å feile under det presset, men da tar en feil. Som lag og hver især gjorde de en stort sett feilfri konkurranse med et skarpt fokus på hver disiplin og en samlet ro som bare ses på toppnivå.

Etter en feilfri kjøring på første disiplin som var frittstående fikk de en knallstart på konkurransen og en selvtillit videre inn i de resterende disipliner. Med alle elementer godkjent fikk tropp 1 dagens høyeste karakter i frittstående på 19,200 poeng. I følge frittstående trener Veronica Blakstad er dette første gang laget har fått godkjent samtlige elementer i konkurranse noe som er veldig sjeldent genrelt sett.

De siste to disipliner var apparatene tumbling og trampett; her fulgte jentene planen og utførte vanskelige hopp med en flott og overbevisende utførsel der 36 ut av 36 hopp landet på beina. Dette kombinert med gode trenerbeslutninger gjorde at jentene også på begge apparatene fikk dagens høyeste karakter!

Med en seiersmargin på 2,2 poeng ned til nærmeste forfølger fra Oslo Turn og en totalsum på 50,500 poeng betød det at juniorjentene fra Arendal enda engang kan skryte av tittelen som Norgesmestre i TeamGym nå også i 2023!

Nå er neste målsetting kvalifisering til Nordiske Mesterskaper i Malmø i 2024 der de to beste kvinnekropper fra norden konkurrerer mot hverandre.

På andreplassen i årets TeamGym NM kom Oslo Turn med 48,300 poeng, mens Holmen Tropp og Turn tok tredjeplassen med 46,700 poeng.

Av tropper fra Sørlandet kom Grimstad Turn- og Idrettsforening på flott 11. plass og Kristiansand Turnforening på en 13. plass. Det er utrolig flott at Sørlandet er så bra representert nærme topp 10 i en konkurranse der historisk mange lag stiller.